iSketch.cz

České stránky o programu Trimble SketchUp / Google SketchUp. Návody, tipy, triky, rady a další!
Vyhledávání:
Podpořte iSketch

Návody

2. Pohledy, stíny, kontura, barvy

Září 19, 2010 pridal iSketch do rubriky Návody

Návod

Název druhé části návodu je sice dlouhý, ale to ještě neznamená, že půjde o nějaké složité operace. Právě naopak. Ponoříme se zase do základní práce s programem, která se bude v budoucnu hodit. Kroky které jsme si ukázali v předchozí části a zde se budou opakovat už nebudu znovu rozepisovat. Pokud by něco nebylo jasné tak napište do komentářů.

  • Nástroje a jejich ikony
Nástroj Select (Výběr objektů)
Nástroj Push/Pull (Vytahování)
Nástroj Orbit (Orbita, 3D otáčení)
Nástroj Rectangle (Tvorba čtvercové a obdélníkové plochy)
Nástroj Offset (Kontura, Odsazení)
Nástroj Paint Bucket (Barva)
Nástroj Views (Pohledy)
Nástroj Shadows (Stíny)
  • Kde nástroje najít?

Většinu nástrojů které budeme potřebovat pro naši práci už máme vytaženou (Large Tool Set, viz návod 1), ale některé si budeme muset na pracovní plochu teprve vytáhnout. Nejprve si vytáhneme nástroj Views, takže klikneme na horní liště na View, poté na Toolbars a poté na Views. Nyní máme vytažený nástroj s Pohledy. Další nástroj který si vytáhneme bude Shadows, který najdeme ve stejném umístění jako Pohledy, tedy ve View a Toolbars. Nyní máme vytažené všechny potřebné nástroje a můžeme se pustit do práce.

  • Tipy…

Při práci používejte Orbitu (přidržení kolečka, viz návod 1), pomůže vám při práci. Používejte ale také i Zoom (otáčení kolečka nahoru a dolů). Také si nezapomeňte přečíst návod 1, protože operace z tohoto návodu budeme při další práci potřebovat.

  • Pohledy, stíny, kontura, barvy

Pomocí nástroje Rectangle vytvoříme podlouhlý obdélník. Ten vytáhneme tak aby připomínal zeď. Na plochu zdi nakreslíme pomocí nástroje Rectangle obdélník – zhruba ve tvaru okna. Ten poté pomocí nástroje Push/Pull vtlačíme do zdi, čímž nám ve zdi vznikne díra (viz animace pod tímto odstavcem). Nyní si vyzkoušíme pohledy.

Animace tvorby okna (klikněte na obrázek)

Pohledy se mohou hodit v mnoha situacích a to hlavně s využitím paralelní projekce, ale o ní někdy příště. Zkusme si na panelu s Pohledy kliknout na některý z domečků, které nám vyobrazují zvolený pohled.  Pohledy nám mění umístění kamery, takže si můžeme rychle a snadno prohlédnout bokorys, půdorys a nárys našeho projektu bez toho aniž bysme hýbali s orbitou.

Nyní si ukážeme jak funguje kontura. Vedle našeho okna si pomocí nástroje Rectangle nakreslíme další okno. Až ho budete mít nakreslené, klikněte na nástroj Offset, tedy na konturu. Nyní klikněte do nově nakresleného okna a pohybujte myší směrem do středu okna. Uvidíte, jak se obrys okna kopíruje. Vytvořte tak nějaký pomyslný rám okna. Až budete mít konturu hotovou, vemte si nástroj Push/Pull a vnitřní část okraje vtlačte dovnitř přesně jako u okna prvního, takže by nám ve zdi měla vzniknout díra. Až budete mít hotovo i toto, tak zase nástrojem Push/Pull vtlačte rám okna zhruba do poloviny. Celou tuto operaci si prohlédněte v animaci pod tímto odstavcem, pochopíte jí jistě lépe.

Animace tvorby rámu – kontura (klikněte na obrázek)

Nyní se podíváme na barvy. Barva je důležitým prvkem celého projektu. Pod pojmem barva se v Google SketchUp skrývají i textury, tedy zjednodušeně řečeno potažení objektu nějakým obrázkem. My se podíváme dnes ale pouze na barvy jako takové.

Všechny barvy se skrývají pod tlačítkem Paint Bucket. Pokud na toto tlačítko kliknete, otevře se okno s paletou barev:

Na paletu se podrobněji podíváme jindy. Nyní si vyberte nějaký odstín hnědé, klikněte na něj a poté postupně klikáním obarvujte rám okna. Stejným způsobem lze obarvit třeba zbytek stěny. Pokud obarvíte něco co jste nechtěli, tak stačí použít klávesovou zkratku Ctrl+Z, nebo si vybrat bílou barvu a chybné zbarvení přebarvit. Výsledek bude potom vypadat třeba takto:

Výsledné okno

Nyní se podíváme na stíny. Stíny je nejprve potřeba zapnout, takže klikněte na záložku View a poté na tlačítko Shadows. Defaultní světlo v Google SketchUp nám naši zeď osvětlí. Až budete mít světla zapnutá, mrkněte se na panel Shadows, který jsme si z počátku vytáhli na naší pracovní plochu:

Posuvníkem vlevo se nastavují měsíce v roce a posuvníkem vpravo čas od rána do večera.

Budete-li si s posuvníky chvilku hrát, můžete dostat celkem realistický obrázek. Výsledek může poté vypadat třeba takto:

Možný výsledek (klikněte na obrázek)

Poznámka ke dni 5. 1. 2013: Dozvěděl jsem se, že někteří uživatelé měli problém s vytvořením otvoru ve zdi za pomocí nástroje Push/Pull. Pokud jste v průběhu tvorby na žádný problém nenarazili, můžete tuto poznámku přeskočit.

Problém je v tom, že vytahovaná plocha se nepřichytí k „zadní ploše zdi“, čili dojde k tomu, že vytahovaná plocha nevytvoří ve zdi otvor, ale vytahuje se dál za zeď. Problém se špatně popisuje a s řešením je to podobné: při vytváření otvoru, se po vytažení nástrojem Push/Pull musí vytahovaná plocha přichytit k hraně zadní plochy. Snad vše vysvětlí přiložená animace 😉 :

Animace vytváření otvoru ve zdi (klikněte na obrázek)

  • Přílohy

Můžete si stáhnout finální model, který vidíte na obrázku výše.

Stáhnout soubor

Tagged , , , , , , , , , , , ,



9 komentářů

  1. dominikBře 20, 2011 at 15:58

    Dobrý den, dá se v programu Google Sketch Up animovat vytvořenými objekty (jak?) podobně jako cutscény ve hře Mafia??

  2. adminDub 25, 2011 at 19:10Autor

    Zdravím, v programu se bohužel nedají objekty animovat, ačkoliv existuje plugin, který dovoluje objekty rozpohybovat, ale funguje pouze u starších verzí programu a nedá se exportovat kupříkladu do avi apod., nicméně jsem kdesi viděl, že se to podařilo v kombinaci s nějakým placeným renderovacím modulem. Doporučuji se podívat na youtube, kde se určitě dozvíte více. Každopádně lze objekty ze sketchupu rozpohybovat např. v 3ds Max a podobných programech. Pokud se využíval sketchup při tvorbě cutscén u Mafie II, tak to bylo určitě v kombinaci s nějakým profesionálním programem – buď s již jmenovaným 3ds Maxem, který se využívá při tvorbě her a nebo třeba s programem Autodesk MotionBuilder a podobnými.

  3. luciaKvě 29, 2011 at 15:01

    dobry chcela by som sa spytat ci sa da v programe Google Sketch Up nasvecovat objekt alebo miestnost( bodove svetla atd.)

  4. adminČvn 2, 2011 at 12:28Autor

    Zdravím, SketchUp bohužel nenabízí jiný světelný zdroj než-li slunce. Pokud i přesto toužíte kupříkladu po bodovém světle, je nutné využít některého z renderovacích modulů (osobně preferuji třeba Vray, ale je spousta dalších). Na internetu jsem objevil i jinou možnost jak nasvítit interiér, ale snad Vám více řekne toto video (plugin je bohužel placený, stejně jako většina renderovacích modulů). Jedinou možností jak tedy vpustit světlo do vašeho interiéru bez jakýchkoliv jiných nástrojů než je SketchUp, je vpustit skrze okna sluneční světlo – to je možné vidět kupříkladu v tomto tutoriálu u ukázky konečného výsledku (samozřejmě světlo prochází i skrz průhledné materiály, tudíž můžete mít v okně bez problému i sklo).

  5. zuzanaZář 24, 2012 at 13:11

    Dobry den,

    chtela jsem se zeptat, zda je mozne plan vytvorit ve 2d a teprve potom si ho spustit a upravovat ve 3d ?

    diky

  6. adminZář 25, 2012 at 19:32Autor

    Zdravím,
    nevím jestli vám dobře rozumím. Pokud máte 2D výkres, např. půdorysný nákres domu, tak je určitě možné vytáhnout jednotlivé stěny, zapustit okna a posadit střechu – tedy ano, dá se s 2D výkresem pracovat v trojrozměrném prostoru 😉

  7. MirekPro 16, 2012 at 15:38

    Zdravím, asi někde dělám chybu, ale když chci podle tohoto návodu vytvořit otvor ve zdi, tak se mi neobjeví díra skrz, ale na druhé straně se to vytáhne ven.

  8. radbikPro 23, 2012 at 02:10

    Ahoj,
    mám stejný problém jako Mirek.

  9. adminLed 5, 2013 at 13:01Autor

    Zdravím Vás 🙂 . Omlouvám se, že jsem neodepsal dříve. Řešení problému je velice jednoduché. Při vytváření otvoru, se po vytažení nástrojem Push/Pull musí vytahovaná plocha přichytit k hraně zadní plochy. Je mi jasné, že to zní složitě, ale moc se to nedá vysvětlit. Snad tedy pomůže tato animace: http://sketchup.ic.cz/wp-content/uploads/2010/09/an7.gif

    Zároveň se omlouvám, že jsem v návodu tuto informaci nezmínil. Mě osobně program při vytváření okna plochu sám přichytí. Doufám, že jsem pomohl. Kdyžtak se ozvěte 😉


iSketch statisticky
TOPlist
iSketch sociálně